Visszakapják a terézvárosiak a parkolóhelyeiket

Budapesten először Terézvárosban kerültek ki azok a közlekedési táblák, amelyek a kizárólagos lakossági parkolás lehetőségére hívják fel a figyelmet. Soproni Tamás polgármester az új rendszer indulása kapcsán kijelentette, ez csak az első lépés a parkolási gondok felszámolása érdekében, a kerületiek hamarosan kedvezményes helyekhez juthatnak parkolóházakban. A kizárólagos lakossági parkolás bevezetésével egy időben kiépülő mikromobilitási pontok pedig az utcákon tapasztalható rollerkáoszt segítik felszámolni.

“Kimondtuk a választási kampányban, tarthatatlan, hogy sokan közparkolónak nézik a kerületet és tenni fogunk a helyzet megváltozásáért. Sokat tettünk, tárgyaltunk és lobbiztunk ennek érdekében 2019 októbere óta és most elérkeztünk oda, hogy visszaadjuk Terézvárost a terézvárosiaknak - már ami a parkolóhelyeket jelenti. Eddig az itt élők csak hosszas keresgélés után találtak helyet autójukkal egy átdolgozott nap után. Mostantól - először Belső-Terézvárosban - kizárólagos lakossági helyek állnak a rendelkezésére az érvényes parkolási engedéllyel bírók számára, ezeken más autó nem várakozhat este 18 és reggel 7 óra között" - mondta el Soproni Tamás annak kapcsán, hogy hétfőn a Zichy Jenő utcában kikerült az ilyen utcaszakaszra figyelmeztető első KRESZ-tábla. Hozzátette, nemcsak Nyugaton, de Közép-Európában (például Prágában) is van példa arra, hogy a helyiek számára parkolóhelyeket tartanak fenn.

 

“Budapesten elsőként Terézváros lakói kaphatják vissza parkolóikat, természetesen ehhez szükség volt a kerületeket partnerként kezelő új fővárosi vezetésre is. Az is fontos, hogy ez a mostani változás csak az első látványos lépés, amelyet a parkolási gondok enyhítése érdekében teszünk - mondta Soproni Tamás. - Annak érdekében, hogy az új szabályok ne okozzanak fennakadásokat, fokozottan kérjük az ide érkező, parkolási engedéllyel nem rendelkező autósokat, hogy figyeljék a kikerülő táblákat.”

 

Az ünnepi hétvége utáni hétfőn, azaz augusztus 23-án a Zichy Jenő utca Bajcsy-Zsilinszky úthoz közeli szakaszára kerültek ki az első táblák (majd a nap folyamán több helyre, például a Király utcába), amelyek a kizárólagos lakossági parkolást jelölik ki. Technikailag az történik, hogy mostantól a képviselő-testület által meghatározott útszakaszokon este 6 és reggel 7 óra között tilos lesz parkolni, kivételt csak az érvényes parkolási engedéllyel rendelkező terézvárosi autósok jelentenek. Erre kiegészítő táblákkal ellátott várakozni tilos táblák hívják fel a figyelmet. Ezzel lehetővé válik, hogy a munkaidő végeztével parkolóhelyet kereső helyiek ne csak a lakásuktól távol, vagy esetleg hosszas körözést követően tudják letenni autójukat. 

 

A szabályok betartását a terézvárosi közterület-felügyelők fogják ellenőrizni, hiszen aki kerületi engedély nélkül parkol ezeken helyeken, szabálysértést követ el, megszegi a KRESZ-szabályokat. Azonban Soproni Tamás bejelentése szerint október 1-ig csak figyelmeztetni fognak a közteresek. 

 

 

A kizárólagos lakossági parkolás bevezetésének első üteme Belső-Terézvárost érinti: ebben a szakaszban összesen 405 helyet jelölnek ki erre a célra. Egyelőre táblák fogják jelezni a lakóknak fenntartott helyeket, ezeket szeptemberben helyezik ki a Budapest Közút Zrt. munkatársai. Kéthónapos tesztidőszak után a megszerzett tapasztalatok ismeretében már felfestések is kerülnek az aszfaltra, hogy még egyértelműbben megkülönböztessék ezeket a helyeket. Jövőre következhet a rendszer második üteme, amely már a teljes kerületre ki fog terjedni.

 

Erre a linkre kattintva érhető el a lakossági parkolás tervezett helyszíneinek térképe. (Fontos, hogy a tékép a teljes kerületet mutatja, azonban az első ütem csak Belső-Terézvárost érinti.)

 

“Terézváros úttörője lett egy folyamatnak azzal, hogy először a kerületünkben valósul meg a kizárólagos lakossági parkolás. Ezzel enyhülhetnek a parkolási gondok, de mindeképpen több megoldás alkalmazására van szükség, így a parkolóházakban biztosított kedvezményes lehetőségekre és a mikrobmobilitási pontokra. Fontos, hogy ilyen lépéseket is tegyünk, hiszen közterületeink folyamatosan meg fognak újulni és ezek az átalakítások a zöldterület növelése mellett a parkolóhelyek számának csökkenésével is járnak” - mondta Győrffy Máté. A kerület városfejlesztésért felelős alpolgármestere hozzátette, hogy egy hosszú folyamat vált láthatóvá a táblák kihelyezésével, hiszen a testület már tavaly szeptemberben kijelölte a helyszíneket, októberben elkészültek a forgalomtechnikai tervek, majd megszülettek az engedélyek és mostanra elkészültek a táblák is. Mindehhez a kerületi önkormányzat, a főváros, BKK és a Budapest Közút közötti együttműködésre és folyamatos egyeztetésre volt szükség.

 

 

Győrffy Máté alpolgármester

 

Győrffy Máté hangsúlyozta, a kizárólagos parkolóhelyek önmagukban nem hoznának elégséges változást, a kijelölésükhöz a főváros is feltételül szabta az úgynevezett mikromobilitási pontok kijelölését. Ez az egyelőre szokatlanul hangzó kifejezés azokat a külön erre a célra kialakított helyeket jelöli majd, ahol a saját és megosztott használatú kerékpárokat és rollereket lehet majd leparkolni. Vagyis azok a nem helyiek is, akik a csökkenő parkolási lehetőségek miatt leteszik autóikat, könnyebben mozoghatnak majd a belső területeken. Illetve lesz ennek a fejlesztésnek még egy járulékos haszna: parkolási gondok mellett, a szolgáltatókkal kötött megállapodásoknak köszönhetően, az itt élők mindennapjait megkeserítő rollerkáosz is enyhülhet. Ilyen pontok létesültek már kísérleti jelleggel a fővárosban, azonban az első látványos megjelenésük Belső-Terézvárosban lesz: az ősszel összesen 79 mikromobilitási pont létesül majd a kerületi önkormányzat finanszírozásában ezen a területen.

 

Az új parkolási rendszer beindulása kapcsán Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke elmondta, hogy Budapest belső területein tervezik bevezetni ezt a megoldást, Terézvárosban haladt előre leggyorsabban ez a folyamat. Az első hónapok tapasztalatai után megvizsgálják, hogyan viszonyul a gyakorlat a lakossági igényekhez és szükség esetén változtatnak majd.

 

A kizárólagos lakossági parkolás és a mikromobilitási pontok kialakítása mellett más lépést is tett a terézvárosi önkormányzat a parkolási káosz felszámolása érdekében: a testület már döntött arról, hogy parkolóházakkal köt szerződést, hogy a parkolási engedéllyel rendelkezők kedvezményesen juthassanak helyekhez náluk. Az önkormányzat ugyanis átvállalja a parkolóházakban fizetendő díj jelentős részét, az igénybe vevőknek pedig a helyért cserében le kell mondaniuk az ingyenes közterületi parkolás lehetőségéről. Ez a lehetőség várhatóan szeptemberben indul el.

 

Szöveg: Csepregi Botond

Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu