Terítéken a mobilitási terv

Terézvárosi lakosok számára mutatták be online fórum keretében az újszerű, a környezetbarát közlekedési módokra koncentráló közlekedésfejlesztési programot.

„Szeretnénk sokkal élhetőbb várost, sokkal használhatóbb közterületeket kialakítani. Ennek első lépése, hogy hosszú és középtávú terveket készítünk, a tavasszal elkészült városfejlesztési koncepció után most a mobilitási terv következik” – fogalmazott Győrffy Máté alpolgármester, aki azzal vezette fel az online fórumot, hogy a városfejlesztési szempontból kiemelten foglalkozik a kerület a közterületekkel, utcákkal.

 

A Mobilitási Terv egy újszerű, a környezetbarát közlekedési módokra koncentráló közlekedésfejlesztési terv, amely egy hosszú időtávra kitekintő stratégia. Ugyanakkor egy rövid távú intézkedési terv is, célja pedig a terézvárosi lakosság életkörülményeinek javítása, a fenntartható mobilitás – az, hogy egy városban, hogyan, miért, mennyit mozgunk, vagy leegyszerűsítve közlekedés – elősegítése és a környezeti ártalmak csökkentése – ez már az anyagot elkészítő MOBIL CITY Mérnöki Tanácsadó Bt. ügyvezetője, dr. Macsinka Klára ügyvezető ismertetőjéből derült ki.

 

Mindezek elérése érdekében fontos a kerületbe érkező célforgalom csökkentése, a gépjárműforgalom sebességének, az utakkal burkolt felületek csökkentése, a zöldfelületek növelése, a gyalogosok számára biztonságos, széles felületek létrehozása, mikromobilitási pontok (amelyek a kerékpárok, rollerek tárolására szolgál) kijelölése.

 

Mint az a prezentációból kiderült, a parkolóhelyek számának növelése nem cél, kisebb arányú csökkentése igen. Jelenleg több mint 7300 parkolóhely van a kerületben. Javasolják a kizárólagos lakossági parkolóhelyek kijelölését (ez Belső-Terézvárosban meg is történt), rakodópontok kijelölését, illetve a rövid idejű várakozás lehetőségét az oktatási intézményeknél, reggel 7 és 8.30 között (ezek az úgynevezett K+R, vagy kiss and ride parkolók). A tervben 183 mikromobilitási pont kialakítása szerepel (az alternatív közlekedési módok elterjedésének elősegítése érdekében). A forgalomcsillapítás érdekében legfeljebb 30 km/órás sebességet megengedő Tempo30 zónák kijelölése is indokolt, akárcsak a közterületek „újrafelosztása” olyan módon, hogy a gyalogos és zöldfelületek aránya növekedjen. Ezek a lépések a rövid távú (2021-2023 között) feladatok között szerepelnek.

 

A középtávú (2025-ig terjedő) elképzelések sorában szerepel a közbringákat kínáló BUBI-rendszer átalakítása (fővárosi együttműködéssel), a parkolásszabályozás átalakítása, a forgalomtechnikai beavatkozások és a szemléletváltást segítő programok megrendezése évente 3-4 alkalommal. Hosszú távon egyebek mellett további utcák átépítését, az önkormányzati járműpark korszerűsítését (elektromos járművek beszerzése) kell megoldani.

 

A terv bemutatása után az online fórum résztvevői mondhatták el véleményüket. Egy hatodik kerületi lakos hosszasan értékelte az anyagot, majd a saját tapasztalatait mondta el főként a megnövekedett forgalommal kapcsolatban. Rossz példaként említette a Szondi utcát, ahol csúcsforgalomban óriási dugók alakulnak ki az átmenő forgalom miatt.

 

A Magyar Kerékpáros Klub képviselője azt kérte a döntéshozóktól, hogy a mobilitási terv képviselje jobban a biciklisek érdekeit, hiszen nekik kulcsszerepük van az alternatív közlekedés körében. Vélekedése szerint azért van szükség a kerékpározás hangsúlyosabb támogatására, mert a mobilitási tervhez hasonló dokumentumok szemléletformálók is, hiszen fontos alapelveket fogalmaznak meg.

 

Az anyagot végleges formájában a képviselő-testület fogadja majd el.

 

Szöveg: Gajdács Emese

Fotó: Fotó: Tuba Zoltán/kepszerk.hu