Mindegy, kinek a szemete

Látványos és még többet ígérő az a változás, ami az elmúlt két évben – amióta felállt az új önkormányzati vezetés – a szemétkezelés terén végbe ment Terézvárosban. Kényes kérdés, hiszen olyan téma, ami szó szerint naponta az utcán hever, mégsem lehet nem észrevenni, hogy a kerület közterei egyre tisztábbak. Persze mindig van mit kifogásolni, de a méltatlankodó hangok mellett ma már rengeteg elégedett visszajelzés is érkezik a lakosság részéről.

A Terézvárosi Közfoglalkoztatást Elősegítő Nonprofit Kft. munkatársai szó szerint reggeltől estig suvickolják a kerületet. Főnökük, a kft.-t január óta vezető Kárpáti Zoltán szerint a kollégák egyre jobban értik, hogy az utca az övék is – 70 százalékuk terézvárosi, jó gazdaként magukért is dolgoznak.

 

Figyelnek a panaszokra

 

Az ügyvezető számára a szemléletformálás, a mentorálás és az edukálás épp olyan fontos, mint a rendszerben gondolkodás. Vallja, hogy ami működőképes, ahhoz nem kell nyúlni, ami viszont beavatkozást igényel, azt a lehető leghamarabb át kell alakítani. Amióta januárban átvette a céget, a vezetésével strukturálisan reformálták meg a munkamenetet és új panaszkezelési rendszert hoztak létre – a munkatársak több műszakban dolgoznak, és azonnal reagálnak a reggel 6 és este 9.30 között beérkező lakossági észrevételekre, kérésekre, panaszokra. Külön erre a célra létrehoztak egy e-mail-címet is, amelyet napi 16 órában egy ember olvas. Aki a terezvaros@koztisztasag.hu-ra küldi el konkrét észrevételét, arra többnyire rögtön, este fél 10 után pedig legfeljebb 8 órás késéssel megoldást keres a köztisztasági cég.

 

„Azokra a méltatlankodó hangokra, amelyek Facebook-csoportokban jelennek meg, illetve az olyan panaszokra, amelyeket a városüzemeltetésre vagy az önkormányzat központi címére küldenek a lakók, azért sem tudunk gyorsan és érdemben reagálni, mert későn ér el hozzánk – magyarázza Kárpáti Zoltán. – Arra is kérnék mindenkit, hogy konkrétan fogalmazzon, küldjön címet, ha lehet, mellékeljen fotót a panaszához – az olyan kérésekkel, hogy »takarítsuk jobban ezt vagy azt az utcát«, vagy hogy »a kerületben több helyen is láttam«, nem tudunk mit kezdeni.”

 

Az ügyvezető minden hétfőn 15 és 17 óra között várja a lakosság észrevételeit, meglátásait a 06 (1) 332-3962-es telefonszámon, de azt mondja, egy kezén meg tudja számolni, hányan hívták az elmúlt hónapokban.    

 

Nincs bal- vagy jobboldali utcaseprés

 

Pedig az interneten, a közösségi oldalakon azért még akadnak felháborodott posztok – hibát mindig lehet találni, utcán heverő szemetet, kutyapiszkot meg aztán pláne, de ha csak ógunk-mógunk miattuk félnyilvánosan, az nem hoz megoldást.

 

„Emberek vagyunk, akarva-akaratlan van, hogy hibázunk, ott marad egy zsák, kimarad egy utca, technikai problémák adódhatnak, meghibásodhat egy gép – mondja az ügyvezető. De sokszor olyan dolgot kérnek számon rajtunk, amivel – annak ellenére, hogy nem a mi feladatunk – mi is igyekszünk mihamarabb megküzdeni. Sajnos a kormányzati elvonások miatt a főváros egyrészt nem vagy alig takarítja a hozzá tartozó terézvárosi területeket, illetve leszerelt a kerületben több száz hulladékgyűjtőt, amelyek nagyon hiányoznak, még úgy is, hogy egy részüket visszapótoltuk. Ez havonta nagyjából plusz 200 köbméter szemetet jelent, amivel kezdenünk kell valamit. Számunkra nem a területi jogviták, hanem a megoldás és a tisztaság a fontos, ezért egyes fővárosi tulajdonú területeket – Teréz körút, Andrássy út, Oktogon, a Ferdinánd híd aluljárója, Nyugati tér – is takarítunk. Már-már hitvallásunk az, ahogy az előző lapszámban a polgármester fogalmazott: egy levegőt szívunk. Nincs bal- vagy jobboldali szemét, nincs bal- vagy jobboldali utcaseprés, járdamosás. A belvárost, az V., VI., VII., VIII., IX. kerületet, illetve a XIII. kerület belső részét egy egységként kellene kezelni. Nem lehet, hogy azért akadjon meg a munka, mert például a Nyugati téri aluljárónak ez a része az V., az a VI., amaz meg a XIII. kerülethez tartozik. A BRFK már létrehozott egy szervet, amely minden kerület rendőrét egyként tudja irányítani – az irányítás egységesítésében és az együttműködésben hiszek magam is. Akár cégen belül, akár az önkormányzatok között.”

 

 

 

A szemét útja

 

Nyár végén, ősz elején például különösen nagy szükség volt a jó fővárosi együttműködésre: többen kifogásolták, hogy néhány napig zsákokban állt – a méltatlankodó hangok szerint büdösödött – a szemét a Terézvárosi Közfoglalkoztatást Elősegítő Nonprofit Kft. „otthonát” is adó Rózsa utcai épület udvarán. Az ügy a terézvárosi köztisztasági cégnek is komoly fejtörést okozott – az addig a szemétszállításért felelős Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) bekerült a Fővárosi Önkormányzat által újonnan létrehozott Budapesti Városüzemeltetési Holdingba (BVH). „Abban az időszakban – meséli Kárpáti Zoltán –, amíg a holding bejegyzése tartott, előfordultak fennakadások a hulladékszállításban, és egyetlen egyszer egy szűk hétre beragadt nálunk a szemét.”

 

Ahhoz, hogy értsük, mi történt pontosan, látni kell, hogy azzal, hogy mi, felelős, nem szemetelő járókelők az utcai szemetesbe, jelen esetben a kék színű, terézvárosi matricával ellátott kukába helyezzük a hulladékot, csak részünkről van elintézve a dolog.

 

„Miután az megtelik – vázolja a szemét útját Kárpáti Zoltán –, a délelőttös műszakban dolgozó utcaseprő leüríti. Van egy 120 literes kukája, abban gyűjti zsákokban a szemetet, amit később bizonyos gyűjtőpontokon lepakol. Erre a műszak első felében kerül sor. A gépes kollégák ilyenkor járdát mosnak, majd kis pihenő után, 11 óra körül, a műszak második felében elkezdik összeszedni a gyűjtőpontokról a kocsikba a zsákokat. Korábban ezt a bezsákolt szeméthalmot az FKF hulladékszállítói közvetlenül tőlük vették át – mivel augusztus végén, szeptember elején volt, hogy nem jöttek, muszáj volt lepakolnunk a szemetet az udvaron, hogy a mosógépkocsijaink dolgozni tudjanak. Dr. Beleznay Zsuzsanna köztisztaságért felelős alpolgármester közbenjárásával egy szűk hét alatt sikerült elintéznünk, hogy a Podmaniczky utcán kapjunk 5 »saját« 1100 literes konténert az FKF kukái mellett – nem ingyen természetesen –, ahol letehetjük az összegyűjtött szemetet. Ma már onnan szállítja el azt a fővárosi köztisztasági divízió.”

 

Büszke a csapatára

 

Az észszerűsítés az elmúlt évben egyéb munkaterületeket is elért. A kerületet négy részre osztották fel, ezek mindegyikéért négy-négy takarítóirányító felel. Bevezették a posztos utcaseprőt, ami azt jelenti, hogy egy emberre egy konkrét szektor lett bízva. „Az egyik legnagyobb sikertörténet – meséli büszkén Kárpáti Zoltán – a hétfőtől péntekig a Nyugati pályaudvaron dolgozó Gadnai Gábor, akinek a személyiségét, a munkáját, a munkabírását mindenképp ki szeretném emelni.” A posztos utcaseprő kora reggeltől délután 2-ig folyamatosan járja a területét. Tudja, mikor telik meg egy-egy hulladékgyűjtő, mikor kell ürítenie azokat, mikor van ideje elmenni a mellékutcát megcsinálni. Ahogy a főnökük mondja: ezek a kollégák meg nem állnak. A háromnegyedük itt él a kerületben, gondos gazda módjára figyelnek a lakókörnyezetükre.

 

A köztisztasági cég takarítói évi 365 nap az utcán vannak – az idei esztendő legnagyobb vívmánya a délutános műszak megszervezése volt. Jelenleg egy 20 éves köztisztasági múlttal büszkélkedő szakember vezeti a csapatot, mellette egy szintén 30 éves szakmai tapasztalatú, egy több nyelven beszélő egykori vendéglátós nyugdíjas kolléga, valamint egy ugyancsak évtizedes köztisztasági múlttal rendelkező adminisztrációs munkatárs segédkezik. Őket kisegíti egy 5–15 fős alkalmi munkavállalókból álló csapat – a délutáni „gyorsreagálású hadtest”.

 

„Mivel közérdekűmunka-foglalkoztatók is vagyunk, szabálysértők, kisebb bűncselekményeket elkövetők, tartásdíjat elmulasztók, gyorshajtók, ittas vezetők jönnek hozzánk közmunkát végezni – ők a büntetésüket töltik, mi ehhez felügyeletet biztosítunk. Rengeteg munkát el tudunk végeztetni ezekkel a szakképesítés nélküli emberekkel – mondja az ügyvezető –. Múltkor a kertészeti részlegvezetőnk kiszámolta egy vasárnapi munkacsapat teljesítményét: 500 ezer forint értéket termeltek egy 8 órás műszakban, ami hatalmas segítség.”

 

 

 

Óriási lehetőség

 

A 80-100 fős takarító csapat – utcaseprők, gépi takarítók – mellett a köztisztasági céghez tartozik a kertészeti részleg is, ahol három irányító mellett nagyjából 15-en dolgoznak. Az ő feladatuk a parkok, zöldterületek rendben, valamint a planténerek, virághengerek karbantartása. A műszaki munkát az ötfős karbantartó részleg végzi. Kárpáti Zoltán róluk is csak szuperlatívuszokban beszél: „Öt ezermesterről van szó, akik a lakatosmunkától a vízszerelésig bármit megoldanak. A feladataik olykor találkoznak a vagyonkezelő gyorsszolgálat munkáival – régebben előfordultak átfedések, de ma már nem nyúlunk át hatáskörökön. Ugyanakkor előfordul, hogy nagyobb kihívást jelentő feladathoz együtt állnak neki.”

 

A vagyonkezelővel amúgy is sokszor sietnek egymás segítségére – dr. Bodnár Zoltán személyes közbenjárására a nonprofit kft. egy hatalmas raktárépülethez jutott a Benczúr utcában, ami alapjaiban javít a munkakörülményeken. A vizes technológiájú gépek ennek köszönhetően télen fedett helyen parkolhatnak, így nem kell őket téliesíteni. Az épület hátuljában egy zárható kertészeti raktárt alakítanak ki, emellett hat elektromos autót is lehet bent tölteni. Telephely híján ez óriási lehetőség.

 

Kutyadolog

 

A kutyapiszok miatt ma már kétféle biotechnológiájú, illatos mosószerrel mossák a járdákat mindennap, valamint kihelyeztek 80 kutyaürülék-tároló dogboxot, amelyek ürítését és a tartalma elszállítását is a terézvárosi köztisztasági cég végzi. A kutyaürülék a dorogi hulladékégetőbe kerül – Magyarországon egyedül ott foglalkoznak kutyapiszok-égetéssel. A 80 dogbox teljes üzemeltetése szállítással, gyűjtéssel, karbantartással, zsákokkal, ártalmatlanítási díjjal, a gyűjtést végző dolgozók pótlékával havi szinten 8 millió forintjába került az önkormányzatnak.

 

Aranyseprű díj

 

„Nagyon fontos, hogy a dolgozóink számára motiváló és családias környezetet teremtsünk – mondta el dr. Beleznay Zsuzsanna köztisztaságért felelős alpolgármester. A Covid ellenére 10 százalékos fizetésemelés volt nálunk, bevezettük az év dolgozói elismerést, illetve az Aranyseprű díjat, amelyeket először az idén nyáron adtunk át a legjobban dolgozó takarító kollégáknak. Novemberben, Temesvári Szilvia zöldügyekért is felelős alpolgármester kezdeményezésére a kertészeti és a karbantartó kollégákat díjazzuk.” Ahogy Temesvári Szilvia felhívta rá a figyelmet, „különösen azért aktuális ez a díj, mert ezek a kollégák az idén rengeteg olyan feladatot végeztek, amely korábban nem volt a munkájuk része: a szokásos zöldterület-karbantartás mellett felépítettek egy közösségi kertet, az előtte lévő pihenőparkot és beültették a Kodály köröndöt”.

 

Amikor 2019-ben a mostani vezetés átvette a Terézvárosi Közfoglalkoztatást Elősegítő Nonprofit Kft.-t 306 millió forint volt a működési költsége. Ezt 2020-ban 467 millió, 2021-ben pedig közel 530 millió forintra emelte az önkormányzat, és ezen összeg minden egyes forintját a tisztaság megteremtésére és megőrzésére fordítják.

 

A terezvaros@koztisztasag.hu-ra elküldött konkrét észrevételekre többnyire rögtön, este fél 10 után pedig legfeljebb 8 órás késéssel ténylegesen megoldást keres a köztisztasági cég.

 

Szöveg: Csejtei Orsolya

Fotó: Adrián Zoltán/képszerk.hu