Megújul a Nyugati és környéke

Nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Nyugati pályaudvar és környékének megújítására. Az elképzelések szerint a jelenlegi vasútállomás kétszintes, átmenő rendszerű központi pályaudvarrá alakul és a környéke is megújul. A parkoló és a buszforduló helyén zöldebb közösségi tér kap helyet, illetve itt lesz a megállója a pesti fonódó villamosnak is.

A Nyugati az ország legforgalmasabb vasútállomása, évi 18 millió utas fordul meg itt. Bár a tetőszerkezetét a nyáron felújították, a pályaudvar adottságai ezzel még nem lettek a 21. század igényeire szabva, a kapacitásai pedig annak ellenére telítettek, hogy egyelőre csak északkeleti-keleti irányból fogad vonatokat. Ahhoz, hogy délről, délnyugatról is érkezhessenek a Nyugatiba szerelvények, szükség van egy felszín alatti vágányrendszer kiépítésére – ezzel, illetve a belváros és Kelenföld közé tervezett vasúti Duna-alagút megépítésével a Nyugati Budapest, sőt az ország központi pályaudvarává válna.

 

Ez a fejlesztés Soproni Tamás polgármester szerint Terézváros számára komoly forgalomcsökkenést jelentene: „Az agglomerációból érkező közlekedés aránya ma 70 százalékban autós, ami nagyon nagy terhet jelent a kerületnek – azzal, hogy lényegében bármelyik irányból elérhető lesz vasúton a Nyugati, talán többen választják majd a vonatozást az autózás helyett.”

 

 

Hatszáz vonat naponta

A pályázatot egy olyan kétszintes komplexumra írták ki, amelynek alsó szintjén egy hatvágányos átmenő pályaudvar, a csarnok alatt két elővárosi, hátrébb pedig újabb két távolsági peron kap majd helyet. A felső szinten, tehát a felszínen 12 vágány lesz – a Nyugati nem alakul át teljesen átmenő pályaudvarrá, maradnak fejpályaudvari vágányok is. A kalkulációk szerint hétköznaponként mintegy 600 vonat halad majd át az alagúton, a felszíni részre körülbelül 200 vonat érkezik és ugyanennyi indul onnan.

 

A beruházás szorosan illeszkedik az idén februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiához, amelynek céljai, hogy a jelenlegihez képest legalább kétszer annyi vonat közlekedhessen a fővárosi és az agglomerációs hálózaton, tehermentesítve ezzel a gépkocsiforgalomtól a budapesti utakat.

 

Pesti fonódó és zöldfolyosó

A pályázat nemcsak a pályaudvarra, hanem a környezetére is kiterjed. „Szó van benne például a Nyugati-felüljáró elbontásáról – meséli Soproni Tamás –, és hosszú távon szeretnék a 14-es villamos meghosszabbított vonalán a pesti fonódót megalkotni, amely az Újpestről érkező vonalat kötné össze Deák téri csomóponttal a 47-49-es villamos vonalával.” A pesti fonódó megállóját a mostani buszpályaudvar helyére, a Puczi Béla térre képzelik, a parkolót pedig egy zöld pihenőpark váltaná fel.

 

„Terézvárosnak létszükséglete a lehetőségek szerinti maximális zöldterület kialakítása, ezért a pályázat egyik legfontosabb eleme számunkra a Podmaniczky utca melletti rozsdaterület hasznosítása – folytatja a polgármester. – A jelenleg kiadott térkép alapján a Dózsa György út és nagyjából az Eötvös utca közötti szakaszon egy zöldfolyosó szerepel, valamennyi beépítéssel. Úgy látom, hogy a korábban a parkkal versengő cirkuszprojekt kezd lanyhulni a kormányon belül is. A szintén ide tervezett akrobataképző akár meg is épülhet a Ferdinánd híd mellett, attól még létrejöhetne egy egybefüggő zöld, parkos terület, amit nagyon szeretnénk, mivel a kerület és a főváros szegény zöldterületben. Mivel a bírálóbizottságba meghívták szavazati joggal Győrffy Máté alpolgármestert, illetve tanácskozási joggal Matus Istvánt, Terézváros főépítészét, biztos, hogy nem maradunk ki az információáramlásból. Ez egyfajta biztosíték számunkra” – mondta bizakodóan a polgármester.

 

Két lépésben választanak nyertest

A tervpályázat kétfordulós, első körben a közlekedési csomópontok tervezésében jártas, nagynevű, nemzetközi irodák jelentkezését várják. A második fordulóba 12 iroda jut be, a zsűri anonim módon értékeli a munkájukat. A bírálóbizottságba a BFK meghívta Budapest főépítészét, az V., a VI. és a XIII. kerület képviselőit, neves építészeket, illetve külföldi szakértőket. A pályázóknak március 1-jéig kell befejezniük a munkájukat, március végén lesz az eredményhirdetés.

 

CS. O.