Gondos előkészítéssel kiváló eszköz a részvételi költségvetés

A helyi közösség döntéshozói szerepbe emelése. Tömören így foglalható össze az, hogy mi is a célja a többek között a visegrádi országok önkormányzatainál is egyre népszerűbb részvételi költségvetésnek. Az Eötvös10-ben magyar és külföldi kutatók, szakemberek foglalták össze a V4 országaiban gyűjtött tapasztalatokat, jó gyakorlatokat és buktatókat.

A részvételi vagy közösségi költségvetés úgy készül, hogy az önkormányzat a költségvetés készítésekor elkülönít egy összeget – legtöbbször az összköltségvetés 1-5 százalékát –, az összeget az állampolgárok által javasolt és kiválasztott ötletek megvalósítására fordítják, természetesen jogi és megvalósíthatósági szűrők alkalmazása után. A részvételi költségvetést alkalmazó települések polgárai meghatározott témákon belül, például a helyi szolgáltatásokat, az életminőséget javító ötleteket és javaslatokat nyújtanak be – mondta a nemzetközi konferencián elhangzottak összefoglalásakor a magyar részről felszólaló Madarász Csaba, az eDemokrácia Műhely Egyesület elnökségi tagja a Visegrádi Alap által támogatott projekt kapcsán.

 

Egyik lényeges elem, hogy a polgárok innovációit, ötleteit az önkormányzat össze tudja gyűjteni, az ötletek megvalósításába a helyi közösségeket be tudja vonni, és ennek egyik járulékos eredménye, hogy az emberek jobban magukénak érzik az adott fejlesztést. A kutatások azt mutatják, hogy ezek a projektek ráadásul olcsóbbak, így hosszú távon költséghatékonyabb megoldás.

 

Arra a kérdésre, hogy a visegrádi négyek országai milyen tapasztalatokat szereztek a közösségi költségvetést kapcsán, Madarász Csaba elmondta: Szlovákiában 2011-ben volt az első részvételi költségvetés projekt, Csehországban 2014-ben, míg Lengyelországban új törvények kötelezik az összes önkormányzatot az alkalmazására. Alapvetően elmondható, hogy amennyiben sikerül a helyieket megszólítani, akkor olyan ötletek valósulhatnak meg, amelyek valóban az adott közösségeket szolgálják, a részvételi folyamatok pedig általánosságban is javítják a kommunikációt, a lakosság aktív szerepvállalását a helyi ügyekben – tette hozzá.

 

 

Egyre több tapasztalat áll rendelkezésre a közösségi költségvetéssel kapcsolatban

 

Madarász Csaba tájékoztatása szerint hazánkban eddig Kispest önkormányzata 30 és 42 millió forintos keretösszeggel két közösségi költségvetést készített. Álláspontja szerint az ottani folyamatokon bőven akad még javítanivaló. Budafok-Tétény önkormányzata december közepéig gyűjti az ötleteket, és várhatóan április környékén dől el, mire költik a háromszor 100 millió forintos büdzsét a helyiek – tette hozzá.

 

Terézváros polgármestere úgy véli, a fejlesztésre fordítható pénzből úgy kell gazdálkodnia egy kerület vezetésének, hogy abból az ott élők számára a legfontosabb dolgok valósuljanak meg. Ehhez pedig Soproni Tamás szerint is kiváló eszköz a részvételi költségvetés. Ennek bevezetését azonban elő kell készíteni, nem lehet minden előzmény nélkül elindítani véli a polgármester. Soproni Tamás szerint nagyon fontos, hogy lefordítsuk köznapi nyelvre, miről szól egy kerület költségvetése, milyen elemekből áll, és ki kell építeni azokat a csatornákat, amelyeken keresztül működtethető a folyamatos párbeszéd a lakókkal mondta. Ha mindezt megtettük, akkor Terézvárosban is szeretnénk bevezetni a részvételi demokrácia egyik eszközeként a költségvetés közösségi tervezését – jelentette ki a polgármester.

 

Madarász Csaba szerint is nagyon fontos a kommunikáció, leginkább ez befolyásolja, hogy részt vesznek-e egyáltalán a lakók az önkormányzattal közös munkában. Tapasztalatok szerint azok a részvételi projektek lesznek sikeresek, ahol a figyelem a kommunikáció tervezésére és megvalósítására, az intézmények bevonására valódi politikai szándék van, és természetesen nem csak látszatintézkedésként használják. A közösségi költségvetés a helyi intézményeknek, képviselőknek is kiváló lehetőséget teremt arra, hogy – közelebb kerülve az emberekhez – közösen keressenek megoldásokat az őket foglalkoztató problémákra, és megosszák az erre talált megoldásokkal kapcsolatos felelősséget.