Karanténból a köröndre

Megváltozott a világ. Valósággá lett egy olyan, az egész emberiséget sújtó járvány, amelyet nemrég még csak fantaszták által jósolt rémképnek tartottunk. Amiről azt hittük, igazából nem következhet be, vagy ha mégis, akkor majd a nagyon távoli jövőben. Így ennek mi soha, de soha nem leszünk résztvevői. Ezt a nehezen elfogadható és feldolgozható érzést jelenítik meg a Kodály köröndön a Standby (azaz „készenlét, készenléti üzemmód” – a szerk.) címmel megrendezett egy hónapon át látható kiállítás alkotói.

„Az elmúlt időszakban rengeteg mémet, viccet, Facebook-bejegyzést láthattunk arról, hogy 2020 mennyire szörnyű év. Voltak olyanok, amelyek híres emberekről szóltak, akik azt mondták, egy év alatt harmincat öregedtek, mások pedig időutazókról, akik a múltba léptek vissza, hogy azután onnan fejvesztve meneküljenek – mondta Soproni Tamás polgármester a kiállítás megnyitóján. – Korábban csak sci-fikben vagy távol-keleti országokban készült fotókon láttunk olyan jeleneteket, hogy a boltokat, pályaudvarokat maszkot viselő emberek töltik meg. De arra se gondoltunk, megtörténhet az, hogy egy francia amatőr futó a saját erkélyén futja le a maratont.”

 

Mint fogalmazott: ez a kiállítás az elmúlt hónapok valóságán túl azt is megmutatja, hogy Budapest akkor lesz igazán jó hely, ha a kultúrát nem zárjuk falak közé, hanem kihozzuk az utcára. Ha a kortárs fotó- és képzőművészek alkotásai azokat is megszólíthatják, akik nem járnak galériákba, csak séta közben, vagy akár munkába igyekezve rápillantanak az itt látható a képekre, és elgondolkodnak rajtuk.  De a tárlat egyúttal arra is figyelmeztet, hogy a járványnak még nincs vége, hatással van mindannyiunk életére, a zenészek, képzőművészek az elmaradó koncertjeik, kiállításaik miatt segítségre szorulnak.

 

Ezért Soproni Tamás arra kérte a művészetbarátokat, hogy aki megteheti, támogassa a szívéhez közelálló alkotókat. „Egyikünk sem akar egy olyan világban élni, amelyben akárcsak Az ember tragédiájában Michelangelo, kortárs alkotók széklábakat faragnak” – jelentette ki.  

 

Megnyitó beszédében Rostás Péter, a Kiscelli Múzeum igazgatója az Albert Camus Pestis című regényében leírtakat és a Csernobil című filmsorozatban a vész eljövetelét jelző képsorokat idézte fel. Majd arról beszélt, milyen sokféle nézőpontból tárják elénk a tárlat művészei a koronavírus-járványt. Szavai szerint a képek egy része a járvány sűrűjében járók tragédiáját, az orvosok, ápolók helytállását mutatja be, míg mások a ránk mért csapás okait kutatják. Más és más eszközökkel, de mindegyik kép megegyezik abban, hogy hűen jelenítik meg érzelmeinket: a bizonytalanságot, a félelmet, a hősiességet, a reményt és a reményvesztettséget.

 

 

Soproni Tamás a művészek nehéz helyzetére is felhívta a figyelmet

 

Rostás Péter elmondta, őt a koronavírussal kapcsolatban leginkább az elvontság, a frontvonaltól távollevő ember fantáziálása foglalkoztatja. Az, hogy mi is ez az egész számokba foglalt világjárvány. Háború? Forradalom?  Megjegyezte: a forradalmak és háborúk után mindig szédületes tempójú megújulás következik. Egyelőre válaszra vár a kérdés, hogy ha a Covid háború, akkor utána akár szellemi, akár anyagi értelemben jön-e valami változás, valami más, vagy élünk úgy, ahogy eddig.

 

Számára a kiállított képekből egyértelműen kiolvasható ez a feszültséggel teli várakozás. Az a kérdés, hogy lesz-e a standby után stand up, kirajzolódik-e előttünk egy merőben új perspektíva.

 

Beszédét zárva Rostás Péter – „Budapest legméltóságosabb útján, az egykor legragyogóbb palotáinak kerítésén” kiállított képek nézőinek elbizonytalanodást, visszavágyódást és megújulást kívánt.

 

 

Rostás Péter szerint fontos kérdés megújul-e a járvány után a világ

 

A több mint 40 kortárs alkotó fotója, festménye, pontosabban azok időjárásálló reprodukciója egy hónapon át ingyenesen tekinthető meg a Hübner-udvar és Petschacher Gusztáv tervei alapján épült MÁV Nyugdíjintézeti Bérház míves kovácsoltvas kerítésére függesztve.

 

A tárlat védnöke Szőcs Géza Kossuth-díjas költő, szervezői Szilléry Éva és Raden Hannawati, megvalósítását a Béres Alapítvány, a Gránit Pólus Csoport, a Westend Bevásárlóközpont, a Körönd Koncepció Kft. és Terézváros ökormányzata támogatta.

 

Dobi Ágnes

Fotó: Dimény András/kepszerk.