Emberben mért közterek

Hogy férhet el egy egész család a járdán? Mitől lehet zöldebb egy most még csupa beton belvárosi utca? Hogyan védekezhetnek a társasházak a klímakatasztrófával szemben? Miért és hogy helyezzük át a nappalinkat az utca közepére? Ilyen és hasonló kérdésekre ad átfogó választ Terézváros most készülő Településfejlesztési Koncepciója, amelynek nyomán harmincévnyi lemaradást hozhat be a városrész.

Az észak- és nyugat-európai nagyvárosok jó néhány évtizede tudatosan és tervezetten szabadítják fel az újfajta, emberközpontú városi élet érdekében a köztereiket. Ezekben az utca nem pusztán áthaladásra, hanem a szabadidő eltöltésére, kikapcsolódásra, feltöltődésre használható: a társas élet alapvető terepe. Így nem pusztán egészségesebbé, de élvezhetőbbé, élhetőbbé is váltak többek között Párizs, Barcelona és Koppenhága közterei.

 

 

Most jön Terézváros

 

Terézváros új önkormányzatának programjában kiemelt szerepet szán a közterek visszafoglalásának az emberek számára – és velük közösen. A folyamat az első fontos állomásához érkezett: a hetekben készül el az a Településfejlesztési Koncepció, amely egyfajta sorvezetője lesz a következő évek városrész-megújító munkájának.

 

„Mind ez idáig semmilyen hosszú távú elképzelése nem volt a kerültnek. Nem volt koncepció arra nézve, hogy egy határozott cél – ez esetben az élhető város megteremtése – érdekében fejlődjön a városrész. Az elmúlt egy évben felmértük azt, hogy mi van most Terézvárosban, melyek az alapproblémák, az adottságok, a lehetőségek, és ezek tükrében határozzuk meg az irányt” – mondja Győrffy Máté városfejlesztésért felelős alpolgármester. 

 

A tervezési feladatot egy fiatal, progresszív építésziroda, az Paradigma Ariadné nyerte el, amely a csapatába közlekedésmérnököt, városgazdasági szakértőt, városszociológust, műemléki, épületenergetikai és városgazdasági szakértőt is hívott, így biztosítva, hogy a meglévő adottságok és értékek figyelembevételével, illetve a legkorszerűbb technikák beemelésével szülessen meg Terézváros hosszú távú fejlesztési terve.

 

 

 

 
Barcelona egy utcája az átalakítás előtt...

 

 

 
... és utána
 

 

„Mi mindig azt nézzük, hogyan lehet újszerűen csinálni valamit, ha az már kiüresedett. A Településfejlesztési Koncepció mint a hazai városfejlesztés alapdokumentuma ilyen kiöregedett formátum, innoválni kell. A másik alapvetésünk, eltérni a 90-es és a 2000-es évek technokrata és meglehetősen arrogáns építészeti szemléletétől, és a közteret használó ember felől értelmezni az építészetet. Korábban Veszprémmel dolgoztunk együtt hasonló fejlesztésen – árulja el Smiló Dávid, az építésziroda egyik vezetője. – Az a dokumentum, amelyet novemberben leadunk, urbanisztikai, lakhatási, műemlékvédelmi és számos más kapcsolódó anyagot is tartalmaz, nem konkrét cselekvési tervet. Mi nem mondjuk meg, hogy melyik utcából legyen gyalogosbarát köztér, de azt igen, hogy milyen eszközökkel lehet kivenni egy utcát. Emellett javaslatokat teszünk pilotprojektekre, arra, hogy hogyan lehet kisebb módosításokkal megváltoztatni egy-egy utca élhetőségét – így a lakók is látni fogják, hogy miről van szó.”

 

 

Közös tervezés

 

A lakók a fejlesztés legfontosabb „összetevői”. „Az első perctől szeretnénk együtt dolgozni a legérintettebbekkel, az utcák lakóival. Nemcsak megmutatni kívánjuk a víziónkat, hanem velük közösen formálni is azt – hangsúlyozza Győrffy Máté. – A városfejlesztési terv egy horizontális elképzelés, amely minden egyes lépésünket, minden projektünket meghatározza – már a mostani, Bulcsú utcait és a vásárcsarnok megújulását is. Az egyes fejlesztésekbe pedig bevonjuk a helyieket, hogy amikor a vízió térkőben, fában, utcabútorban megtestesül, akkor az tényleg az ő javukat szolgálja."

 

A városfejlesztési koncepció megismerésére újabb alkalmat biztosít a tervezőcsapat november 30-án 17.30-tól, amikor egy online fórum keretében kérdezhetnek a terézvárosiak az Paradigma Ariadné munkatársaitól, illetve Győrffy Máté alpolgármestertől és Matus Istvántól, a kerület főépítészétől (a link hamarosan elérhető lesz Terézváros honlapján és Facebook-oldalán).

 

A koncepciót a képviselő-testület várhatóan még az idén elfogadja, így jövőre indulhat az integrált városfejlesztési koncepció, illetve a közlekedést és parkolást megreformáló mobilitási terv elkészítése, amelyek további lehetőségeket adnak egy élhetőbb (zöldebb, szellősebb, biztonságosabb) városrész kialakítására.

 

 

Jelenleg az alábbi arányok jellemzik Belső-Terézváros utcáit:

 

45 százalék parkoló autók

 

30 százalék közúti forgalom

 

20 százalék gyalogosforgalom

 

5 százalék zöldfelület

 

 

Szöveg: Kertész Anna