Életre kel az Andrássy

Vajon milyen az Andrássy út, amikor nem az autók uralják? Hogyan használjuk a sétafelületet, ha az a többszörösére nő? Feltekintünk majd a műemlék épületekre vagy elmélyedünk az időszakos látnivalókban, ha nem pusztán a továbbhaladás a cél? A válaszokat az augusztustól októberig tartó mintaprojekt adhatja meg.

A világ nagyvárosai lelassultak és átalakultak a koronavírus-járvány hatására, némelyik pedig, lehetőségként tekintve a helyzetre, hosszú távú változásokat tervez az autóforgalom csökkentésére, az élhetőbb környezet kialakítására.

Budapest és néhány kerület – köztük Terézváros – vezetése elkötelezett egy hasonló folyamat katalizálásában, ennek első lépéseként augusztus és október között a helyi adottságokhoz igazodó mintaprojektek indulnak a fővárosban. 

 

 

 

Autóútból közösségi tér

 

A VI. kerület a „koronaékszerét” is beleviszi a pilotprogramba: az Andrássy út Vörösmarty és Rózsa utca közötti szervizútját szabadítja fel az autóktól. A gyalogosok, a kerékpárosok az így kibővült járdaszakaszokat használhatják majd – szinte bármire, amire szeretnék. Sőt, nem titkolt vágya az önkormányzatnak, hogy a közterület használói új funkciókat is adjanak a felszabadult útszakasznak, a HATKER KORZÓNAK – ahogy azt korábban a Szabadság hídon tették.

„Arra teszünk kísérletet, hogy az autóktól zsúfolt szervizutat közösségi térré változtassuk. Ennek a lépésnek forgalomcsillapító hatása lesz, ami fontos lépés egy zöldebb, tisztább, élhetőbb kerület megteremtéséhez – hangsúlyozza Soproni Tamás, Terézváros polgármestere. – Több kiállítás is lesz a területen, mert a kultúrának helye van a múzeumok falain kívül a köztereken, utcákon és itt, az Andrássy úton is. A rendezvényt kiemelten a környezetvédelem fontosságát hangsúlyozva szervezzük. Terézvárosi vállalkozók újrahasznosított anyagokból gyártott installációit rakjuk ki, planténerekben fákat hozunk, gyeptéglázunk. Szóval ez a program egyszerre lesz zöld, kulturális és nagyon terézvárosi.”

A helyi vendéglátósok növelhetik teraszaikat a növények, installációk által szegélyezett területen, a parkoló autók helyén valódi agóra alakulhat ki, amely közösségi szempontból is erősítheti a városrészt.

 

 

Promenád, allé, sétány

 

Temesvári Szilvia környezetvédelemért és civil ügyekért felelős alpolgármester azt szeretné, hogy oda-visszaható folyamatot eredményezzen a lezárás. „Senkinek nem jut eszébe zöldfelületként gondolni az Andrássyra. Amennyiben a lakók akként tekinthetnek rá egy időre, ha szabadidős, találkozási, ismerkedési helyszínként használhatják, akkor megnőhet az igényük arra, hogy »nagyobb szeletet« kapjanak a közterekből – mondja az alpolgármester. – A találkozásokat elősegítő civil programokat üdvözöljük és támogatjuk, emellett szeretnénk, ha magától is élne a terület. Találjunk új funkciókat, új szavakat a közös térre, legyen itt promenád, allé, sétány!”

„Azt szeretnénk megmutatni, hogy mi mindent lehetne csinálni ennyi felszabaduló térrel – hangsúlyozza Győrffy Máté városfejlesztésért felelős alpolgármester. – Így az út keresztmetszetét is újra lehetne gondolni. A mostani projektben például planténerekkel imitálunk egy fasort. A planténeres fák helyzete be tudja mutatni a fővárosiaknak, hol lehetne a jövőben fasor, ami a mostani fák gyökérzetproblémáját is megoldaná. Az autómentes szakasz pedig megnyílik a gyalogosok, biciklisek, rolleresek, kisbabát tologatók számára, egy sokkal kreatívabb térhasználatot biztosítva.

 

 

 

Kitárulkozik Terézváros

 

Üzenetértékű, hogy helyi és a fenntarthatóságot több területen is képviselő vállalkozók, a FabLab Budapest csapata készít utcabútorokat és installációkat a területre.

 

 

Az általuk tervezett és kivitelezett utcabútorok, illetve az augusztus második felében kikerülő „klímamenedékek” is a projekt környezettudatos aspektusát erősítik. „Szeretnénk meghaladni a közösségi tér funkcióját, tehát edukációs, informatív jelleggel is tervezzük felruházni a helyet – mondja Pap Dávid, a FabLab Budapest vezetője. – Az épülő installáció alapját az útfelületre festett grafikai felület adja, amelyen érdekes, elgondolkodtató, játékos festések vezetik a látogatókat. A bútorinstalláció tervezése során fontosnak tartjuk az objektum utóéletét, így ezt szem előtt tartva, moduláris rendszerben tervezünk. A különböző méretű blokkok a későbbiekben például iskolák udvarán, társasházak kertjében válhatnak hasznos kiegészítőkké.”

Az autóktól felszabadított területen helyet kap az ARC válogatás kiállítása is, amely 34 kis méretű plakáttal reprezentálja az idén húszéves kultikus projekt sokszínűségét és sokirányúságát.

„Az ARC a leglátogatottabb köztéri kiállítás Magyarországon, amelyet 20. éve szerveznek meg. Ez az évforduló adta az ötletet, hogy Andrássy úti forgalomcsillapító kísérleti projekt kapcsán lehetőséget biztosítunk a látogatóknak, hogy szabadtéren, kötetlenül nézelődve felidézzék az elmúlt évek legemlékezetesebb, legnépszerűbb köztéri plakátjait, áttekinthessék az elmúlt 19 év kreatív gondolataiból megszületett pályaműveket – árulja el Miyzaki Jun humán ügyekért felelős alpolgármester. – Szeretettel várunk mindenkit ezen a rendhagyó időutazáson.”

 

 

 

És hogy milyen is lesz ez a válogatás? „Most sem kerüljük el az aktuálpolitikát, de nem a közérzet megjelenítése fog dominálni. Olyan alkotásokat választottunk, amelyek ma is érdekesek lehetnek” – ígéri Bakos Gábor, az ARC kiállítás egyik alapítója. „Félidőben” cserélődnek majd a plakátok, és harminc terézvárosi ARC, portré jelenik majd meg a felületeken. Csoszó Gabriella és Fabricius Anna fotóművészek keresik és örökítik meg a városrész jellegzetes vagy tipikus figuráit, a művészek sokat bizonyított érzékenysége pedig garancia arra, hogy – Bakos Gábor szavait idézve – bensőségesen és hitelesen tárulkozik majd ki Terézváros, azt a széles spektrumot bemutatva, amely megjelenik a városrészben. „Nem dől semerre, hiszen nagyon sokféle társadalmi réteg él, dolgozik, szórakozik egymás mellett a kerületben.”

„Menjenek és élvezzék a zöldet, kóboroljanak az utcabútorok között – kéri Győrffy Máté alpolgármester a terézvárosiakat. – Vegyék észre, mennyi szabad terület van a kerületünkben, és merjék szabadon használni!” Soproni Tamás pedig bízik abban, hogy októberben arról tudunk beszélgetni, milyen jó is, ha a köztereket visszakapják az emberek. „Addig is várok mindenkit szeretettel az Andrássyra a kerületből és a kerületen túlról is” – üzeni a polgármester.

 

 

Hosszú távú célok

 

„A főváros 15 kisebb-nagyobb forgalomcsillapító projektjének az a funkciója, hogy ki lehessen próbálni, milyen hatásuk van a városra, hogy alakul a forgalom a projekt helyszínein és máshol, milyen elkerülő utakat választanak az autósok” – számol be a fővárossal közös tervekről Győrffy Máté alpolgármester. – „Ez az információgyűjtés nagyon fontos a hosszú távú építkezésben. Terézváros két ilyen, forgalomcsillapítási pilotprojektben érintett, a szándékaink itt egybeestek a főváros törekvéseivel: a Belső-Erzsébetvárossal közös projektben, illetve abban, amire az Andrássy kijelölt szakaszán kerül sor.

A lezárás célja az Andrássyn pont az, hogy megnézzük, hogy lehet hosszú távon kisebb autóforgalom ezen a patinás úton. Ehhez persze hozzá kell majd tenni a Kós Károly sétány autómentesítését, és a Lánchíd forgalmát is át kell gondolni. A Kós Károly sétányról mindenesetre már van kormányhatározat, a főváros a kormánnyal is egy irányban gondolkodik ebben a kérdésben. Ennek a nagy átalakulásnak ez a pár hetes projekt az első lépése.”

 

Kertész Anna

 

 

 

 

Így készült…

 

„Itt lesz az ARC kiállítás? De jó, akkor majd kijövök és megnézem, ha elkészül…” – fordul hozzám egy jól öltözött, középkorú úr az Andrássy út Vörösmarty és Rózsa utca közötti szakaszán, ahol kedden délután nagy erőkkel zajlik a terézvárosi önkormányzat mintaprojektjének építkezése.

A férfi a Helló, Terézváros! Helló, Budapest! – mondatokkal kezdődő üdvözlőtáblát olvasva világosodott meg, azon áll ugyanis az az információ, hogy egy bátor kísérlet keretében arra tesznek kísérletet a szervezők, hogy a kultúrát a múzeumok falain kívülre, a köztérre, ide, az Andrássy út forgalom elől elzárt szervizútjára hozzák ki pár hét erejéig. Az ARC csapata Bakos Gábor alapító felügyelete mellett szorgalmasan dolgozik a 34 kisméretű plakát kihelyezésén.

Az út túloldalán is nagy a sürgés-forgás. Ott a FabLab Budapest tagjai éppen a szervizút aszfaltjára festenek színes mintákat. Terézváros címere és néhány fehér kis virág már készen van, amikor arra jártunk.

Az Andrássy út mintaprojekt által érintett szakaszán már a planténeres ostor-, illetve csüngő eperfák is a helyükre kerültek. Rigó István, Terézváros főkertésze felvilágosít, hogy ezek a városi körülményeket jól tűrő növények azt mutatják be az erre járóknak, hogyan mutatna egy fasor ezen a helyen. 

 

Gajdács Emese

 

Fotók: Adrián Zoltán/Képszerkesztőség