Bajnok a gimiből

A tokiói paralimpián a Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulója, Kiss Péter Pál első magyar parakajakosként nyert aranyat. A terézvárosi iskola évtizedek óta segíti az élsportolókat a tanulmányaik és a karrierjük összehangolásában.

„Kemény tíz év volt ez. Nyolcévesen kellett felfognom, hogy hirtelen nem tudok járni. Aztán következett a rehabilitáció, az új iskolába való beilleszkedés, mindezt a családtól távol. Eleinte még reménykedtünk, hogy egyszer majd sikerül felállnom, aztán nem így lett. De erre már nem gondolok, ezt nem is annyira bánom. Isten az egyik kezével elvesz, a másikkal ad. És nekem többet adott, mint amennyit elvett” – mondja Kiss Péter Pál, aki a nemrég véget ért tokiói paralimpián a magyar para kajak-kenu első aranyát szerezte a KL1 kategória 200 méteres versenyében. A terézvárosi Kölcsey Ferenc Gimnázium 18 éves tanulója 2011-ben egy vírusos fertőzést követő ritka autoimmun betegség, a Guillain–Barré-szindróma miatt bénult le deréktól lefelé.

 

Villámkarrier lett

 

Péter mozgékony kisgyerek volt, a sport azonban a betegség utáni rehabilitációval érkezett meg az életébe. A Mexikói úti Mozgásjavító Általános Iskolában előbb úszott, majd 2014-ben Pruzsina István irányításával kajakozni kezdett. Amikor először a Dunán, nyílt vízen evezett, megfogta őt a természet közelsége. Igazi villámkarrier az övé: 2018-ban indult először hazai versenyen, egy évvel később már Európa-, Szegeden pedig világbajnok lett. 2019-ben az Év parasportolójának is megválasztották. A pandémia után sem veszített a lendületéből: előbb a paralimpiai szereplést vívta ki, majd újabb Eb-t nyert, Tokióba már nagy esélyesként érkezett.

 

Elhessegetett gondolatok

 

„Sokan mondogatták, de próbáltam elhessegetni magamtól ennek a gondolatát” – mondja a Budapesti Honvéd kajakosa. Jól kezelte az esélyesség terhét, hiszen magabiztosan nyerte előbb az előfutamot, majd két hajóhossz előnnyel győzött a döntőben is. „Nem így terveztem, lehet, hogy az érzelmi túltöltöttség adott egy pluszt és elkapott a hév.”

 

 

 

Péter azt vallja: „Isten az egyik kezével elvesz, a másikkal ad. És nekem többet adott, mint amennyit elvett.”

 

Péter tudatosan választotta a Kölcseyt, mert tudta, hogy az iskola támogatja az élsport és a tanulás összehangolását. Egy átlagos hétköznapon reggel 7-kor már edzése van, később érkezik a gimnáziumba, ahol kora délutánig tanul, aztán újra edzések várják. Ha külföldi versenyek, edzőtáborok miatt hiányzik, az elmaradásait különórákon pótolhatja be.

 

Nagy türelmet kíván

 

A Kölcsey Gimnázium valóban nagy hangsúlyt fektet az élsportolók tanulmányainak segítésére: 1984 óta indít sportolói osztályokat. A négy évfolyamon közel 130-an tanulnak „sporttagozaton” (hivatalos elnevezéssel köznevelési típusú sportiskolai osztályban), az intézmény 830 tanulója közül 350-400-an igazolt sportolók – ezt már Fazekas Csaba, a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója mondta el.

 

„Egyfajta védjegye az iskolánknak a sportiskolai képzés. Támogatjuk, hogy az élsportolók úgynevezett duális karriert építsenek fel és eljussanak az egyetemre is. Ennek érdekében össze kell hangolni az órarendet, valamint az edzéseket, amihez természetesen engedélyt adunk a rendszeres mulasztásra, illetve az edzőtáborokkal, versenyekkel járó hosszabb távollétekre. Mi nem lepődünk meg, ha valakinek 300-400 mulasztott órája van, arról viszont lebeszéljük a diákjainkat, hogy »magántanulók« legyenek, vagyis egyéni tanrendet kérjenek. Mindez természetesen nagy türelmet kíván a tanároktól, mert sokszor előfordul, hogy egy dolgozatot három vagy négy részletben tudnak csak megíratni, vagy éppen különórát kell tartani a sokat távolmaradóknak, és az adminisztráció is sokszorosa az átlagosnak. Jó humorérzék kell ehhez a műfajhoz, más pedagógiai módszerek és annak a felismerése, hogy a sportból érkezőkkel könnyebb eredményt elérni határozott, már-már utasításos fellépéssel.”

 

Veretes névsor

 

Az iskola ebben a helyzetben a sportoló, az edző, az egyesület, a szülők között közvetítői szerepet is játszik – hangsúlyozta Fazekas Csaba. Évente 15-20 diákjuk mentori programban vesz részt: egy külön erre kijelölt tanár egyengeti a sportoló iskolai karrierjét. A pluszfeladatokhoz külön támogatás is jár, a humánminisztérium a Sportiskolák Országos Szövetségén keresztül finanszírozza ezt a képzési formát.

 

 

Kiss Péter Pál történelmet írt a tokiói paralimpián, megszerezte a magyar para kajak-kenu első aranyát

 

A Kölcseyben sok, később nagyon sikeres sportoló tanult: a teljesség igénye nélkül a kétszeres olimpiai bajnok kajakos, Kőbán Rita, a háromszoros aranyérmes, 31-szeres világbajnok, szintén kajakos Kovács Katalin vagy épp a Magyar Olimpiai Bizottság jelenlegi elnöke, a kétszeres ezüstérmes párbajtőröző, Kulcsár Krisztián.

 

A Kölcsey Gimnázium volt diákjai közül többen is részt vettek a tokiói nyári olimpián. A kardozó Decsi Tamás és a vízilabdázó Vámos Márton bronzérmes lett a csapatával. Mellettük ott volt a japán fővárosban az úszó Kapás Boglárka (4. lett 200 méter pillangón), az öttusázó Marosi Ádám (6.) és a triatlonos Tóth Tamás (29.). Decsi András pedig edzőként segítette az immár háromszoros aranyérmes vívót, Szilágyi Áront.

 

Szöveg: Csepregi Botond
Fotó: Hartyányi Norbert/kepszerk.hu