A lakók kérésére „visszafordul” a Káldy

A tanévkezdés előtt és miatt hívta össze a körzet önkormányzati képviselője, Szilágyi Erika azt a fórumot, amelyen a Káldy Gyula utcai lakók, illetve a közös képviselők nem csak panaszaikat, de kéréseiket, javaslataikat is elmondhatták a kerület és a főváros illetékeseinek a Király utca környékét érintő forgalomcsillapítási pilotprojekt őket érintő intézkedései kapcsán. A találkozó megegyezéssel zárult, hamarosan újabb apró, de a lakók számára fontos forgalmi változások lesznek a környéken.

A Káldy Gyula utca 3. számú társasház előterében augusztus 26-án kora este a lakók, a Káldy Gyula utca több mint 100 családja által meghatalmazott közös képviselők és az őket meghallgató terézvárosi és fővárosi döntéshozók - köztük Balogh Samu főpolgármesteri kabinetvezető és Győrffy Máté, a kerület városfejlesztésért felelős alpolgármestere -, illetve szakemberek körülbelül azonos számban jelentek meg, ami azt is jelzi: a döntéshozók számára fontos a helyiek véleménye, igényeiket, kéréseiket figyelembe kívánják venni. A találkozó ráadásul nem egy egyszeri véleménynyilvánítási lehetőség volt: a helyi önkormányzati képviselő, Szilágyi Erika által katalizált egyeztetési folyamat során már számtalan levélváltásra, egy körzetbejárásra és másik két fórumra is sor került. A közelgő tanévkezdés miatt mostanra felerősödött az igény a változtatásra, ugyanis a forgalomcsillapítási akció nyomán történt intézkedések egy része nagyon megnehezíti a lakók számára az utca elhagyását autóval. 

 

 

 

 

„Ma délelőtt több mint egy órát vett igénybe, hogy kijussak az utcából” - kezdett a problémák sorolásába dr. Herbert Éva, a Káldy Gyula utca 5. számú ház közös képviselője. A 74 család véleményét tolmácsoló helyi lakos és közös képviselő elmondta, hogy az augusztus eleji forgalmirend-változás miatt az eddigi problémák (az áruszállítók, taxik szabálytalan parkolása, a locsolókocsik araszolása stb.) felerősödtek, és az autóval közlekedő utcabeliek számára szinte ellehetetlenült a városrész elhagyása. Azt szeretnék, ha újra az Andrássy út felé lehetne kihajtani az utcából és nem kellene hosszan körözniük a Király utca környékén, mire elhagyhatják a városrészt..

 

„Tagadhatatlanul csökkent a környék autóforgalma, de ez nem segít rajtunk” - összegzett Szántó Judit lakó a Káldy Gyula utca 3-ból. A lakók és közös képviselők hosszan ecsetelték a Káldy Gyula utcai társasházakban élők autós közlekedésének nehézségeit hangsúlyozva, hogy ezekben a házakban ténylegesen lakókról - legtöbb esetben tulajdonosokról -, gyerekes családokról van szó, nem turistákról. Az érintettek - ahogy már korábban is Szilágyi Erika önkormányzati képviselőnek -, nemcsak panaszaikat, de javaslataikat is ismertették: azt szeretnék, ha visszafordulna az utca iránya, ha ellenőrzötten csak a célforgalomban résztvevők hajthatnának be, és ha lezárnák a Király utca legelejét.

 

 

 

 

Győrffy Máté alpolgármester a panaszok meghallgatása után elmondta, hogy pár hét után sajnos nem lehet még következtetéseket levonni a forgalomcsillapítási projekt hatékonyságáról, azért is tart három hónapon át a próba, hogy a forgalomszámlálással kísért változtatás “kifussa magát”, látni lehessen, hogy hogyan idomulnak a közlekedési szokások az új helyzethez. A lényeg, hogy kocsival „ne érje meg” bejönni a városrészbe azoknak, akik nem itt élnek, nem használják a belső utcákat egérútként az autósok. A három hónapos projekt végén a főváros szakemberei összegzik majd a tapasztalatokat és a mérések eredményeit, és azok tükrében hoznak döntéseket a további, forgalmat érintő intézkedésekről. 

 

Mindez nem jelenti azt, hogy ne lehetne menet közben is „finomhangolni”. A Káldy Gyula utca forgalmi irányát azért fordították meg a projekt kapcsán, hogy az egyéb változtatások következményeképpen ne zúduljon nagyobb átmenő forgalom az utcára, de ha a lakók vállalják a nagyobb átmenő forgalmat, úgy vissza lehet állítani az eredeti irányt.

 

 

 

Balogh Samu kabinetfőnök, várostervező szakember az alpolgármesterhez csatlakozva hangsúlyozta, hogy a forgalomcsillapítás nem tud egyik napról a másikra megvalósulni, de az V. kerület példája azt mutatja, hogy a városlakóknak megéri vállalni a kezdeti kellemetlenségeket. Hosszú távon sokkal élhetőbbé válhat egy-egy városrész a hurok alakú belső úthálózattal.

 

A kabinetfőnök ugyanakkor megígérte, hogy tolmácsolja a lakók kéréseit a két érintett cégnek, a BKK-nak és a Budapest Közút Zrt-nek, hogy a Káldy Gyula utca forgalmi irányának visszaállítása, a célforgalom tábla kihelyezése megtörténhessen.

 

Legalább 15 éve nem járt itt önkormányzati képviselő, gyűlnek a problémáink, reméljük, hogy ha már itt elindult valami, azokra is megoldást találunk - mondták el a beszélgetés végén a közös képviselők. Az egyórás egyeztetést Szilágyi Erika önkormányzati képviselő azzal zárta, hogy megérte a sok munkát - levelezést, telefonokat, események lebonyolítását - az az eredmény, amellyel a fórum zárult, és hogy már az Anker teraszok körüli együttműködés során is bebizonyosult, hogy kellő nyitottsággal, jó kommunikációval, és valódi szándékkal minden érintett számára megnyugtató megoldások születhetnek.

 

A Főváros a hét elején megerősítette: a Káldy Gyula utca környékén korrigálnak a lakók nyugalma érdekében, amelynek következményeképpen máshol fordul meg a Király utca is, illetve a Király utca legelejére majd csak engedéllyel lehet behajtani. Ezzel az intézkedéssel és utcabútorok kihelyezésével valódi csökkentett forgalmú lesz az a szakasz.