A főszerepben: Terézváros

A másság elfogadása, a mai huszonévesek jövőkép-nélkülisége, Kern András Lövölde tér-átirata, szakítások és majdnem találkozások történetei – csak néhány azokból a témákból, amelyek az Ez is Terézváros! című videóklip-pályázat győztes kisfilmterveiben szerepelnek.

Teljes egyetértésben, szinte egyhangú szavazással választotta ki a hatfős, zenei és filmes grémiumból álló zsűri az Ez is Terézváros! klippályázatra beérkezett 137 pályaműből azt a 17-et, amelyek forgatásához egyenként legfeljebb 600 ezer ezer forinttal járul hozzá az önkormányzat. „Bár nem mindig szokott jól elsülni, ha a politika és a művészet összeér valahol – fogalmazott Sajó Dávid zenei újságíró, az egykori Index.hu munkatársa, a zsűri egyik tagja –, ebben az esetben a legminimálisabb értékbeli meghunyászkodásra sem volt szükség. Megdöbbentően sokan jelentkeztek, de ami ennél is jobban meglepett, hogy milyen sok volt a profin és látványosan összerakott pályázati anyag. 11-12 esetén teljesen egyértelmű volt a győzelem, merthogy mindannyiunk shortlistjén szerepeltek, és csak 6-7 olyan koncepció volt, amit közösen kellett átbeszélnünk” – enged némi bepillantást a zsűrizés kulisszatitkaiba Sajó Dávid.

 

Nem könnyű a nyertes kliptervekről spoilerezés nélkül beszélni, főleg, hogy némelyik zenekar olyan pontos és erősen filmszerű forgatókönyvet csatolt a pályázati anyagához, hogy aki olvasta, annak képszerűen égett bele a klipvízió a retinájába. A győztesek nagyobb része fiatal, egy-két lemezes előadó, de akadtak olyan pályázók is, akik a könnyűzenei élet abszolút krémjébe tartoznak. A Péterfy Bori & Love Band például a Luna Luna című számához álmodott terézvárosi díszletbe egy teliholdas őszi éjjelt, Petruska András a híres Lövölde téren fagyoskodik Kern András után szabadon, a huszonhárom albumos Makám pedig a Fújja a szél című dalukhoz készített kisfilmmel üzen majd a rajongóknak: „ez a kerület olyan különleges része a városnak, ahol az itt élők végül akkor is jókedvre és vigaszra találnak, ha épp nehezebb nap fáradtsága nyomja a vállukat.”

 

Akadtak, akik a huszonéves generáció motivációhiányát, jövőkép-nélküliségét, kapcsolódási nehézségeit dolgoznák fel képszerűen: az Analog Balaton elektronikus zenei duó az éjszakai életben való elmorzsolódásra és a fenyegető egzisztenciahiányra kínálna klipjében egy szó szerint tüzes feloldást; az R&B-s, neosoulos világú Gran Canada egy terézvárosi „szerelemvadászatot” dobna prédául a rajongók elé; a sludge metált így-úgy cifrázó Grizzly pedig a mindent tudni akarás belső feszültségét vinné ki a VI. kerületi utcákra. 

 

Az elektronikus színezetű indie popot játszó Herself egy szakítás történetén keresztül mutatná meg, milyen, amikor a folytonos elégedetlenség falakat húz az ember köré, a Quiet Kid and The Speakers egy majdnem találkozást vizionált Terézvárosba, a posztapokaliptikus turbópopot hajtó Acetone Klán pedig az elfogadásra, egymás másságának megismerésére bátorítana egy szarkasztikus, westernbe oltott Cronenberg-parafrázissal, amihez a Hunyadi tér, a Lövölde tér, az Andrássy út és a Kodály körönd szolgál hamarosan helyszínül.

 

Zsüd egy negyvenes éveket idéző film noirral idézné a Nagymező utcába az éjszakai magányos alkotás hangulatát, a Platon Karataev pedig egy víz alatti világot mosna össze a terézvárosi esőben bolyongás keserű lépteivel. 

 

Az Exotic Girlfriend, az idén 10 éves Ricsárdgír, a Dope Calypso, illetve Magidom a geg, az önirónia és a szarkasztikus önreflexió farvizén csempészett ellenállhatatlan humort a pályázatába.

 

Érdekes módon digitális eszközöket felsorakoztató vagy animációs technikákkal élő klipterv nem nagyon volt a pályázatok, legalábbis a nyertes pályaművek között: egyedül a fura nevű TPSRPRT próbálja majd meg a számítógépes játékok szabályait installálni a hatodik kerület tereire. Sajó Dávid zenei újságíró ezenkívül a hiphop műfajt és a rapet hiányolta a felhozatalból. „Azt gondolom, hogy ebben a klasszikusan urbánus témában egy rapper sokkal jobban otthon van, mint egy rockzenész. Jobban tudja, hol van az az utca, tér vagy sarok a városban, amit érdemes megmutatni” – zárja a szakember.

 

 

A pályázat nyerteseinek november 30-ig kell elkészíteniük a klipeket, amelyek felkerülnek a YouTube-ra, ahol a közönség szavazhat majd a szerinte legjobbra. 

 

 

Szöveg: Csejtei Orsolya